Min värld är inte som din värld

Asatro, spindlar och örtmagi. Bland annat

Politiskt tokless.

Kategori: Allmänt

Just nu är det extremisttv på "Kalla Fakta". 
 
Jag hade för avsikt att uttala mig om det men jag orkar inte. Det finns inte ens ett uns av vilja i min kropp att handskas med den här skiten. Jag växte upp i 90-talets rasism-debatt och det är precis samma skit nu.
Så därför känner jag att kaffepriset börjar bli på tok för högt.
 
Många hävdar att kaffepriset är på väg neråt igen och ja, dom har ju inte helt fel i det. priset på kaffe har sakta men säkert sjunkit sedan mitten på 2011 när det hade en riktig topp. Dock hade priset mellan 2008 och 2011 haft en lika kraftig ökning som den nuvarande nedgång. Det är som en gullig liten Fujitopp i diagrammet över en 6 års-period.
Experterna säger att kaffet är på väg att bli för billigt. Jag undrar hur det är möjligt. Knappast kan väl kaffeproducenternas utgifter vara konstanta om priserna sänks? Så sköter man väl inte ett företags ekonomi?
Alla förstår ju hur det fungerar med marknaden. Efterfrågan och det där andra som går hand i hand.
 
 
I Sverige kommer det nog aldrig någonsin att drickas mindre kaffe än vad det gör. Jag är ganska säker på att konsumtionen i vårat land är relativt konstant.
 
Nog för att det går trender i kaffetyper och på olika sätt att dricka kaffe men det är ju fortfarande denna magiska bönjuice som driver landet framåt. Ta Latten som exempel på kaffetrend. Latten kom ju till gemenemans missbruk strax efter espresson men fick ett helt annat fotfäste.
Medans espresson höll sig hos en lätt kaffeelit (nördar) så tog ju latten fart i folkhemmen. Mycket varm mjölk och två matskedar socker. Jag är övertygad om att på den senare hälften av 90-talet dracks det ta mig fan latte i nappflaskor. Med latten kom ju även baristakulturen till Sverige. En kultur som verkligen har exploderat. Helt plötsligt blev det coolt att servera kaffe till folket. Snajdiga snubbar som heter Bernard i pilsnerfilmsfrillor och minimala tangorabbater med prickiga flugor pressar tokvarmt vatten genom hårdpressat kaffepulver och frågar om du vill dricka här, på tuben eller intravenöst i ögat. 
Mitt upp i allt lanseras KAPSELMASKINEN! Vilket jävla påhitt.
 
Det senaste jag hörde om kaffe är att det börjar bli trendigt att koka kaffe... Min pappa är helt plötsligt en jävla trendsetter när han står i mjukbrallan och kliar sig i skägget vid spisen och hoppas att det inte kokar över.
 
Precis som Nazismens cykel kommer kok-kaffet igen och igen och igen.
 
A watched pot will never boil.

Kommentarer

  • mia säger:

    Jag är sjukt trendig isf!

    2014-04-24 | 22:02:55
  • Freddan säger:

    Presskaffe gubben! Där har du det heta just nu.

    2014-04-29 | 23:48:16

Kommentera inlägget här: