Min värld är inte som din värld

Asatro, spindlar och örtmagi. Bland annat

RUBRIK!

Kategori: Allmänt

Med en lätt huvudvärk och en mild frustration i sinnet ska jag nu författa några rader.
 
Jag håller på att sätta en deg. Det går inte skitbra. Därav frustrationen. Men jag ska inte stressa och inte göra det mer komplicerat än nödvändigt.
Ett moment som stör mig ordentligt är själva jäsningen. Receptförfattaren vill att jag har en "walk in fridge". Det har jag inte. Han vill att jag ska lägga hela degen i en plastbytta model skitstor. Det kan han glömma.
 
När jag tidigare har bakat bröd har jag gjort det helt på eget bevåg och efter eget huvud. Varför kommer det surdegsdemoner och spökar för mig när jag ska baka det här brödet? Varför försöker jag mig på flashiga knep som jag sett proffsbagare göra på tv och tror att jag klarar av samma saker? Dumheter!
 
Jag kanske ska hålla mig till vanligt jästbröd. Kanske surdegen Egon är min överman. Hoppas det går bra.
Det skulle vara så härligt att kunna slänga fram ett snyggt bröd till frukosten i morgon. 
Jag vet att jag har glömt en ingrediens men jag låtsas inte om det. Det måste fungera ändå. Om jag låtsas att den är i så kanske jag vinner över mitt bröd.
 
Nästa bröd kommer bli bättre. Jag matade Egon direkt efter användning så han är redo för drabbning i morgon igen om det skulle behövas. 
Jag har inte gett upp på dagens försök ännu. Jag ger sällan upp. Nu ska degen vila några timmar sen ska jag snygga till den lite och förbereda den för ugnen i morgon bitti.
 
Jag ska äta surlimpa i morgon!
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: