Min värld är inte som din värld

Asatro, spindlar och örtmagi. Bland annat

Varför bråkar bloggen med mig?

Kategori: Allmänt

Bloggen vill att jag ska lägga in en hel del mer info om mig själv av någon anledning. Jag tror att det är en bluff och att blogg.se försöker ta över min själ. Vill dom göra det får dom faktiskt betala mig.
 
Nu till det som alla undrar. 
Tillhör kristna och djävulsdyrkare samma religion?
Det kanske bara är jag som undrar. Bestämmer föremålet för tillbedjan religionstypen eller är det institutionen som tillhandahåller prästerskapet eller är det individen själv?
 
Religioner handlar ofta om motpoler har jag fått för mig. Då väljer jag att enligt den pontuska snabbanalytiska metoden komma fram till att alla religioner är egoistiska och handlar om jaget. Ondskan och godheten inom individen och kampen där emellan som alla människor hanterar varje dag. Vissa med bravur och andra med brandyxor och tabletter.
 
Vad är skillnaden mellan religion och livsåskådning? 
Jag fick lära mig (vet inte om det är sant men det låter ju lagom logiskt i mina öron) att en religion handlar om en dyrkan av en gudom(eller fler) och en livsåskådning handlar om sättet att leva sitt liv på.
Buddhism är enligt denna teori en livsåskådning och Hinduism är en religion. Buddhismen har mig veterligen ingen Gud utan endast en Buddha (Det finns ju naturligtvis flera Buddor men bara en O.G.B. Hinduismen i sin tur har Gudar för allt.
 
Den satanismen jag känner till handlar om jaget och tryggheten men har ingen gudom. Visst finns det dokumenterat att det har skett diverse riter och offer men dessa har visat sig vara en ren och skär bluff för att retas med mediadrevet och den kristna högern och därför väljer jag att kalla satanismen för livsåskådning.
 
Djävulsdyrkan däremot har ju en gudom. Man har valt att dyrka den kristna djävulen som jag har förstått är antingen morgonstjärnan(som i grund och botten är planeten venus i den tolkningen) eller den ängel som stod Gud närmast(som i vissa tolkningar har kommit att bli Mikael och inte alls ha något med Lucifer att göra).
Det hela är mycket förvirrande men det är väl kanske det som är hela grundtanken med religion och politik. Skapa förvirring och osäkerhet bland dina följare så du lättare kan kontrollera dem med sanningar.
 
Men vad vet jag. Allt är väl bara hittepå i alla fall?
 
Tack för att jag fick yra lite.
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: