Min värld är inte som din värld

Asatro, spindlar och örtmagi. Bland annat

Nidbilder i livsmedel.

Kategori: Allmänt

Ännu en i mängden av dessa ohyggliga produkter i PK-Sveriges livsmedelsindustri är Haribos lakritsblandning Skipper-mix. Den skall upphöra att existera p.g.a rasistiska bilder på Afrikanska, Centralamerikanska/Mexikanska och Asiatiska kulturarv och turistfällor. Bilderna som finns i godisblandningen är en Afrikansk mask som många har på sina vardagsrumsväggar och som med fördel säljs till turister över stora delar av den Afrikanska kontinenten. En likadan variant av en Aztek-mask som finns nedtecknad i religiösa och historiska skrifter från Mexico. Jag vet inte om den finns att införskaffa som turistsouvenir men det skulle inte förvåna mig det minsta.Den sista är en bild av en Asiatisk man som jag närmast kan likna vid en blandning av en Kinesisk opiumkung och en Vietnamesisk risbonde. 
Det jag finner skrattretande är att man får rasistnoja när bilderna, som faktiskt finns i dessa länder och ingen på något sätt tycker att de är kränkande för kulturen och folket på platsen, (den Asiatiska mannen tror jag mest skapar förvirring och skratt över ignoransen hos den vita djävulen) dyker upp i godisform här i norden. 
 
Vad tycker genomsnittssvensken om kalles kaviar?
Där har vi en nidbild om jag någonsin har sett någon. Kalle ser väl mer Finsk än Svensk ut?

Kommentarer


Kommentera inlägget här: