Min värld är inte som din värld

Asatro, spindlar och örtmagi. Bland annat

Rivstart!

Kategori: Allmänt

Jag tänkte skriva om vår dag. Istället kör vi lite politik och kängpung/crustpunk. Fast det blir nog varken punk eller politik när jag tänker efter. Jag orkar inte sitta här och bli svettig med hjärtklappning och engagemang. IStället får det bli en enkel monolog om livets nycker så som döden, alkohol och ojordade stickproppar.
 
Min assnygga förstärkare/receiver (Jag vet faktiskt inte skillnaden) har inte en jordad stickpropp ansluten till sig.
Jag upptäckte detta för ungefär en vecka sedan när jag flyttade ut hela anläggningen till sin nya plats under televisionsapparaten i vardagsrummet. Den ogjordade proppen skapade ett milt förtret då jag (eftersom jag är galet smart) hade plockat fram en skarvdosa av modern modell där alla stora anslutningar har två "piggar" i sig för att matcha skårorna på jordade stickproppar. Det finns även anslutningar för ojordade proppar naturligtvis men dessa är av den mindre, avlånga modellen. Vanligtvis använd vid bordslampor och annat.
 
Hur kan en så gedigen utrustning med så många knappar och dessutom belysning (som för övrigt inte fungerar) inte ha en jordad stickpropp undrar jag? Jag har inget som helst elektroniskt kunnande och tänker inte på egen hand ens försöka lista ut hur det fungerar.
Vinylspelaren som är ansluten har en jordad propp och även en liten tunn jordkabel som skall fästas bak i "jordingången" på förstärkaren/receivern. För att minska brus har jag kommit att förstå efter ingående information från en bekant som råkar ha en Hajfaj-fetish värdig någon enorm gudom.
 
Det finns tydligen någon liten dosa man kan skaffa till. En för-förstärkare?? Den ska tydligen fixa bort bruset mer effektivt än endast jordsladden om jag har fattat det rätt. En sån har jag inte. Jag känner inget behov av en sådan då min anläggning låter krispigt som en mistlur i klart väder.
 
Åter till mitt smärre kontaktproblem.
Då min underbara sambo vid ett flertal tillfällen poängterat att vi inte alls behöver köpa fler skarvdosor eftersom det redan finns hundra stycken beslutade jag mig för att knäböja framför städskåpet (förvånansvärt lite städgrejer och en närmast otrolig mängd "braattha" grejer) och rota bland sladdar och dosor.
Jag lyckades hitta en dosa från det tidiga åttiotalet helt utan jord så nu väntar jag bara på att åskan slår ner i kåken och jag kommer hem till en smält vinylskiva på tallriken då jag vid just det tillfället har glömt min "In Rock" eller "Long Live Rock ´n´ Roll" under plexit.
Jag vet, jag vet. Svarven är ju jordad. Med min tur så går den upp i rök då den är ansluten till den mindre jordade förstärkar/receivern.
 
Snart ska jag skriva i sär den gråa giganten och försöka få igång lampan.
Snart...

Kommentarer


Kommentera inlägget här: