Min värld är inte som din värld

Asatro, spindlar och örtmagi. Bland annat

Med vilken rätt?

Kategori: Allmänt

Jag stog precis och vek tvätten och tänkte. (Jag vet, två saker på samma gång, vilken jävla kille.) Att man gnäller jävligt mycket med tanke på samhällspositionen man har. Jag kanske är unik. Det kanske bara är jag som gnäller. Å andra sidan gnäller jag inte så värst mycket på samhället i sig som på de individer som trots allt genom befolkning skapar dessa samhällen. Idiotjävlar helt enkelt. Meeeen det här inlägget skulle inte handla om idiotjävlar. Det ska handla om rätten att gnälla.
 
Vem har rätt att gnälla?
 
Jag kommer från en arbetarbakgrund. Min pappa är en oldschool Smidefix och min mamma något så fashionabelt som en kommunalanställd. Deras bakgrund inom sina yrkesroller sträcker sig vitt och brett utöver de titlar de innehar.
Jag är en "Ambulerande lagerkonsult". Jag vet. Flashigt som bara den. Det betyder uthyrningsbar lagerarbetare, eller som vi "ambulerande lagerkonsulter" brukar kalla det. Lagerhora! Mitt CV är inte jätteimponerande men inte heller att betrakta som skithuspapper. Min lön är inget som någon på Forbes skulle ens tro existerade men den är inte helt dålig den heller.
Kort och gott. Jag har jobb, lägenhet, mat för hela familjen och en duglig lön. Inga lån och inga krediter eller avbetalningar(det kanske är samma sak?).
 
Har jag rätt att gnälla? På samhället och sånt tänker jag. Jag är inte helt säker på att jag har det men lik förbannat ska jag gnälla. 
 
Jag gnäller på ungdomarna som sitter och snackar på pendeltågen. Hur kan så många säga så många ord som totalt saknar innehåll och värde?
Jag gnäller på invandringspolitiken. För i helvete! Se till att alla vi som bor i Sverige har det något så när drägligt innan vi lovar guld och gröna skogar till andra stackars människor som tror att det ska vara just det (guldet och skogarna alltså) att komma till sverige. Folk flyr från ekonomisk misär och krig för bli boende i tältläger och kåkstäder i Sveriges förstäder. Inte faan finns det någon värdighet i det?
Jag gnäller på kollektivtrafiken och folk som säger att dom åker kommunalt. DET HETER FÖR I HELVETE ATT ÅKA KOLLEKTIVT!! Idiotjävlar. Kollektivtrafiken är under all kritik. Inte all kritik med en hel del kritik.
Jag gnäller på politiker som inte håller vad dom lovar. Den där jävla Anders Johansson. Ser jag han på byn ska han fanimej få åka i Mickes flismaskin för vad han lovade barnen och sedan totalt jävla sket i. (Du har väl köpt den nu va Micke?)
Jag gnäller på bostadssituationen. Hur kan man ta såna hutlösa jävla hyror? Är det verkligen meningen att man ska betala mer än häften av vad man tjänar för att ha råd med ett drägligt boende och ska det verkligen behöva ta över fem år att få en hyresrättslägenhet?
 
Nu orkar jag inte gnälla mer.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: