Min värld är inte som din värld

Asatro, spindlar och örtmagi. Bland annat

Historian före landet.

Kategori: Allmänt

Nu är jag ute på duktigt djupt vatten och hundsimmar. Jag kan nämligen inte ett jävlaste någe om historia men. Jag har lite tankar och skumraska idéer som jag tänkte ventilera här. Det är ju ändå min blogg och jag skriver vad fan jag vill. Sådeså!
Aaaanyway.
 
Jag har börjat intressera mig mer och mer för brons och järnåldern här i våra nordligare breddgrader. Det är i hög grad intressant eftersom Sverige som land inte existerade. Inte förrän ca 500 år senare. (rätta mig inte om jag har fel. jag skrev ca.) 
Det jag tänker mest på är turismens floskler och "nationalisternas" missförstående.
När man avbildar en högrest herre i blonda flätor stå vindpiskad i stäven med bar överkropp och ett sjujävla ansiktshår medans den onödigt kristna och framförallt svenska flaggan vajar i bakgrunden. Hur tänkte man då?
 
Förvisso så säger ju legenden att Erik den helige (skön omskrivning) hallucinerade fram flaggbilden redan 1157 under ett påstått korståg till Ullared eller High Chapparall. Det är dock lite kontroverser runt detta då det inte finns några som helst konkreta bevis för sagda korståg och att man inte började punda fram flaggjäveln förrän ca (återigen) 500 år senare.
 
Det jag försöker komma fram till är väl egentligen att begreppet "Svenska vikingar" inte får existera enligt den logiska rumtiden. Sverige och vikingar har aldrig existerat i samma tid vilket enligt min mening gör alla som använder denna symboliken till tokfransar av rang.
 
Sverige som land kan jag väl tycka att vi egentligen borde tacka danskjävlarna för. Hade inte de galningarna attackerat storbönderna så till den milda grad att det tvingades till att ena sig så hade nog aldrig kungadömet Svea Rike uppstått..
 
Men som sagt. Jag har inte en endaste poäng i historia. 
 
Hell Oden, Frej och Freja.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: