Min värld är inte som din värld

Asatro, spindlar och örtmagi. Bland annat

Dag 7

Kategori: Allmänt

Nu har jag snart tappat bort dagarna. Det har alltså skrivits med djup sex dagar av åtta det här året. Hyfsad procent.

Nu räknar jag inte med det här dravlet eftersom det inte är skrivet förrän det klickats på "submit".

Just det här inlägget försöker jag författa via en sån härn applikation på handdatorn. Det är inte det lättaste vill jag mena.
Trots att jag har fingrar som en pianospelande knypplerska så lyckas det bli åtskilliga klavertramp och känslan av att det daskas falukorvar över tangenterna. Dessutom så har flyttapekdonsfunktionen ballat ur totalt så det blir en hel del toksuddande (suddar man verkligen eller är det jag som transformeras till en dinosaurie) i skriften.

Appropå skriften så såg ett vidjoklipp igår. Det var en före detta pastor som hade kommit till en närmast ateistisk insikt om bibeln.
Han hade förstått genom noga forskning att det mesta var bluff. Att bibeln faktiskt inte är det direkta "guds ord" och att jorden inte är 7000 år gammal.
Jag blir mest fascinerad av att det faktiskt finns människor som tror på just det ovan påstådda.
Förvisso så har jag inga som helst anledningar mer än forskningsfakta att basera min egen tro och övertygelse på. Jag kan ju omöjligt veta huruvida forskningsrapporter är på riktigt eller bara humbug.
Sen har ju även jag min asatro i grunden och den är ju minst lika sjuk i sin skapelseberättelse som den kristna.
Pga detta känner jag att det inte riktigt är min uppgift att säga att folks tro är fel. Tro är tro och det är bra. När människor däremot börjar agera pundigt och säga att "min tro säger att jag ska göra så", då blir jag lite vred.
Man ska ge fan i att skylla sina åsikter och sitt agerande på något annat än sig själv.
Var nänniska är skyldig att ta ansvar och stå för sina handlingar.
Allt annat är dumhet.

Fan vad seriöst det här blev då.

Jag ligger i soffan och fiser.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: